ΟΜΑΛΗ ΜΕΤΑΒΑΣΗ ΑΠΟ ΤΟ ΝΗΠΙΑΓΩΓΕΙΟ ΣΤΟ ΔΗΜΟΤΙΚΟ ΣΧΟΛΙΚΟ ΕΤΟΣ 2017-18

Το νηπιαγωγείο ως φορέας κοινωνικοποίησης του παιδιού ( μετά την οικογένεια ), πρέπει να εξασφαλίζει τις προϋποθέσεις ώστε τα παιδιά να αναπτύσσονται και να κοινωνικοποιούνται ομαλά και πολύπλευρα.

Το πρόβλημα της μετάβασης του παιδιού από το νηπιαγωγείο στο δημοτικό για πολλές χώρες του κόσμου είναι τόσο παλιό όσο και το ίδιο το νηπιαγωγείο, το οποίο παίζει μεσολαβητικό ρόλο στην ομαλή ένταξη και προσαρμογή του παιδιού στο δημοτικό σχολείο, με απώτερο σκοπό την εναρμόνιση του περάσματος από την προσχολική στη σχολική ζωή, καθώς και τη μείωση των όποιων σχολικών καθυστερήσεων. Ωστόσο, παρουσιάζονται αξεπέραστες δυσκολίες σε έναν σημαντικό αριθμό παιδιών, με αποτέλεσμα η μετάβαση να εξακολουθεί να αποτελεί νευραλγικό σημείο στο εκπαιδευτικό μας σύστημα (Κιτσαράς, 1989).

Στην Ελλάδα το θέμα της μετάβασης αποτελεί ακόμη και σήμερα θέμα έρευνας χωρίς να έχει γίνει από την εκπαιδευτική κοινότητα κάποια πρακτική προσέγγιση. Στον καινούριο «Οδηγό Νηπιαγωγού» (2006) υπάρχουν σύντομες αναφορές στο θέμα της ομαλής μετάβασης, σε τρεις μόνο σελίδες του, στην 20, 40 και 83, από το σύνολο των 432 σελίδων του.

Διαβάστε Περισσότερα

Εκτύπωση Ηλεκτρονικό ταχυδρομείο

Ο εαυτός μου

ΠΡΟΦΟΡΙΚΗ ΕΠΙΚΟΙΝΩΝΙΑ

  • Λέω δυνατά το όνομά μου και κάτι που μου αρέσει.
  • Ρωτώ τον φίλο μου το όνομά του και τι του αρέσει. Στη συνέχεια λέω δυνατά το όνομα του φίλου μου και τι του αρέσει. Το ίδιο κάνει και αυτός για μένα(ζευγάρι).
  • Κοιτώ τον καθρέφτη και περιγράφω τον εαυτό μου.
  • Συζητάμε τι επιτρέπεται και τι όχι να κάνω στην τάξη, ώστε να μην ενοχλώ, να περνώ καλά, να γίνουμε όλοι φίλοι, να γίνουμε ομάδα(κανόνες της τάξης).

Διαβάστε Περισσότερα

Εκτύπωση Ηλεκτρονικό ταχυδρομείο

Διαφορετικότητα

Είμαστε διαφορετικοί αλλά και μοναδικοί ! Κανένας άνθρωπος δεν είναι εντελώς ίδιος με κάποιον άλλο. Βλέπουμε τα πράγματα με τον ίδιο ή διαφορετικό τρόπο, έχουμε κοινά και διαφορετικά χαρακτηριστικά.

Ο γενικός σκοπός του προγράμματος μέσα από διάφορες δραστηριότητες, ήταν η αποδοχή από τα νήπια της διαφορετικότητας .

Επιμέρους στόχοι:

Διαβάστε Περισσότερα

Εκτύπωση Ηλεκτρονικό ταχυδρομείο

Βιβλιοθήκη

Η οργάνωση και η λειτουργία της Δανειστικής Βιβλιοθήκης κατέχει κεντρική θέση στο Νηπιαγωγείο. Η ενασχόληση των παιδιών με τα βιβλία είναι καθοριστικής σημασίας για την εισαγωγή τους στο γραπτό και προφορικό λόγο, για την φιλαναγνωσία. Στον Οδηγό Νηπιαγωγού στο ΔΕΠΠΣ και στο Ν.Π.Σ., δίνεται ιδιαίτερη έμφαση στη λειτουργία της Δανειστικής Βιβλιοθήκης στο Νηπιαγωγείο.

Οι στόχοι τώρα της δανειστικής βιβλιοθήκης είναι οι εξής:

Διαβάστε Περισσότερα

Εκτύπωση Ηλεκτρονικό ταχυδρομείο

ΠΡΟΓΡΑΜΜΑ ΟΜΑΛΗΣ ΜΕΤΑΒΑΣΗΣ 2016-2017

Η αναγνώριση της σπουδαιότητας των πρώτων εμπειριών του παιδιού κατά τη μετακίνησή του από ένα περιβάλλον αγωγής σε κάποιο άλλο, οδήγησε στην ανάδειξη του θέματος της μετάβασης σαν ένα από τα κρίσιμα ζητήματα του εκπαιδευτικού συστήματος σε διεθνές επίπεδο και από πολύ νωρίς βρέθηκε στο επίκεντρο της επιστημονικής έρευνας και μελέτης.

Όταν τα παιδιά μεταβαίνουν από το Νηπιαγωγείο στο Δημοτικό σχολείο, αυτά και οι οικογένειές τους συχνά βιώνουν μια περίοδο σημαντικών αλλαγών. Τα παιδιά γίνονται μέλη μιας μεγαλύτερης ομάδας με άλλες απαιτήσεις και συνήθειες, το πρόγραμμα και η μέθοδος διδασκαλίας αλλάζουν (Μπαγάκης 2006). Η αίσθηση της αλλαγής αποτελεί κοινό χαρακτηριστικό κάθε μετάβασης. Η συνειδητοποίση της αλλαγής προκαλεί στο άτομο την ενεργοποίηση του μηχανισμού της προσαρμογής, της ικανότητας αντίδρασης απέναντι στα «εμπόδια» που προκαλούν ανισορροπία στη δυναμική σχέση που αναπτύσσεται ανάμεσα στον εαυτό του και τον περίγυρό του (Τοκμακίδου).

Διαβάστε Περισσότερα

Εκτύπωση Ηλεκτρονικό ταχυδρομείο

Πρόγραμμα πρόληψης και ενημέρωσης για το φαινόμενο των εξαφανίσεων των παιδιών

Το σχολείο συμμετείχε και υλοποίησε φέτος το πρόγραμμα «Το παπάκι πάει…», ένα πρόγραμμα πρόληψης και ενημέρωσης για το φαινόμενο των εξαφανίσεων των παιδιών. Υλοποιήθηκε σε συνεργασία με «Το Χαμόγελο του παιδιού», την Υπεύθυνη Αγωγής Υγείας της Διεύθυνσης Π.Ε. Β΄ Αθήνας και το 4ο Νηπιαγωγείο Λυκόβρυσης.

Οι εκπαιδευτικοί του σχολείου επιμορφώθηκαν στο πρόγραμμα και για την καλύτερη υλοποίησή του διοργάνωσαν ενημερωτική συνάντηση για τους γονείς, με τον υπεύθυνο από «Το χαμόγελο του παιδιού» κο Αλεβίζο Στέφανο και την υπεύθυνη Αγωγής Υγείας κα Σιαφαρίκα Ευαγγελία.

Δείτε ολόκληρο το άρθρο και Φωτογραφικό Υλικό

Εκτύπωση Ηλεκτρονικό ταχυδρομείο

Πλανήτες

Στο νηπιαγωγείο μας ασχοληθήκαμε φέτος με τους πλανήτες. Μας απασχόλησε:

  • Τι γνωρίζουμε για τους πλανήτες
  • Ονόματα πλανητών- Τι μας θυμίζουν
  • Πως μπορούμε να πάμε στο διάστημα
  • Πως λέγονται όσοι πηγαίνουν στο διάστημα
  • Εξωγήινοι –υπάρχει ζωή σε άλλους πλανήτες
  • Μαθαίνουμε και γράφουμε τα ονόματα των πλανητών
  • Διαμόρφωση της δανειστικής βιβλιοθήκης με βιβλία σχετικά με το θέμα
  • Μετράμε τους πλανήτες
  • Ήλιος-Φως-θερμότητα
  • Ήλιος- Φεγγάρι- Σκιά-Ημέρα-Νύχτα (πείραμα), Εποχές- Έκλειψη-Φάσιες Σελήνης
  • Πλανήτες του δικού μας γαλαξία- Μορφολογία, ομοιότητες και διαφορές μεταξύ τους , η θέση τους ως προς τον ήλιο
  • Βαρύτητα
  • Κομήτες
  • Επισκεπτόμαστε το Αστεροσκοπείο Πεντέλης
  • Φτιάχνουμε πλανήτες: με πλαστελίνη
  • Ζωγραφίζω τους πλανήτες και γράφω δίπλα από τον καθένα το όνομά του.
  • Φτιάχνουμε το πλανητικό συστημα με διάφορα υλικά.
  • Παριστάνουμε ότι είμαστε οι πλανήτες και αναπαριστούμε τις τροχιές τους γύρω από τον ήλιο
  • Βρίσκουμε στο Διαδίκτυο φωτογραφίες σχετικές με το θέμα

Δείτε φωτογραφικό υλικό

Εκτύπωση Ηλεκτρονικό ταχυδρομείο

Νερό

Ασχοληθήκαμε επίσης με το νερό. Μας απασχόλησαν:

  • Τι γνωρίζουμε για το νερό και τι θέλουμε ακόμα να μάθουμε
  • Αναγνωρίζουμε λέξεις σχετικές με το θέμα, τις γράφουμε και μαθαίνουμε να τις χρησιμοποιούμε
  • Δημιουργία ιστορίας για το νερό
  • Η δανειστική βιβλιοθήκη εμπλουτίζεται με βιβλία σχετικά με το θέμα
  • Αναζητούμε στο διαδίκτυο πληροφορίες και φωτογραφίες για το νερό
  • Βλέπουμε video για τον κύκλο του νερού
  • Διάκριση των τριών καταστάσεων του νερού (υγρό, στερεό, αέριο). Η θερμότητα ως παράγοντας μεταβολής της φυσικής κατάστασης
  • Πήξη, Υγροποίηση, Τήξη, Εξάτμιση, Εξαέρωση - πειράματα
  • Διαλυτότητα- πειράματα
  • Βύθιση –πλεύση - πειράματα
  • Ιδιότητες νερού-άχρωμο, άοσμο, άγευστο
  • Τα παιδιά φτιάχνουν πίνακες με τα πειράματα και τα αποτελέσματα τους.
  • Έννοιες: πολύ – λίγο, βαρύ – ελαφρύ, γεμάτο-άδειο
  • Πίνακες μεγάλων ζωγράφων σχετικοί με το θέμα
  • Σπουδή πάνω σ’ έναν πίνακα ή γλυπτό
  • συνειδητοποίηση της σχέσης του ανθρώπου με το φυσικό περιβάλλον, ευαισθητοποίηση για τα προβλήματα που συνδέονται με αυτό και ενεργοποίηση ως προς την αντιμετώπισή τους
  • αιτίες ρύπανσης του νερού. Καλλιέργεια στάσεων για την οικονομία του νερού και ευαισθητοποίηση στην ορθολογική χρήση του. Ορθή διαχείριση των φυσικών πόρων
  • συνειδητοποιήση της ιστορική σημασία του νερού στην κοινωνική, οικονομική και πολιτιστική εξέλιξη

Δείτε φωτογραφικό υλικό

Εκτύπωση Ηλεκτρονικό ταχυδρομείο

Οικογένεια

Τα παιδιά χωρίστηκαν σε ομάδες και ερεύνησαν τα ερωτήματα που προέκυψαν για την οικογένεια. Στη συνέχεια, αφού συζήτησαν στις ομάδες τους τα ευρήματα τους, τα παρουσίασαν στην ολομέλεια. Τέλος η ολομέλεια συζήτησε τι γνώριζε στην αρχή και τι έμαθε στο τέλος του σχεδίου εργασίας.

Διαβάστε Περισσότερα

Εκτύπωση Ηλεκτρονικό ταχυδρομείο

Πρόγραμμα Αγωγής Υγείας «Ανατρέποντας τα στερεότυπα των παραμυθιών, ανατρέπουμε τα στερεότυπα της ζωής μας»

Ο όρος ανατρεπτικά παραμύθια στη σύγχρονη βιβλιογραφία χρησιμοποιείται για να περιγράψει το είδος των νεωτερικών παραμυθιών που αποδομούν τα ιδεολογικά στερεότυπα ή παρωδούν πρωτότυπα κλασικά έργα, αντιστρέφοντας τους ρόλους των πρωταγωνιστών.

Το είδος εμφανίζεται κατά τις τελευταίες δεκαετίες του 20ού αιώνα και αντανακλά την τάση που επικρατεί την περίοδο αυτή στον χώρο της παιδικής λογοτεχνίας, της συγγραφής κειμένων τα οποία να ανταποκρίνονται στις συνθήκες και τις ανάγκες της σύγχρονης πραγματικότητας, εκφράζοντας οικολογικές, αντιαυταρχικές, αντιρατσιστικές και αντισεξιστικές αντιλήψεις.

Ως αποτέλεσμα της τάσης αυτής, πολλά από τα κλασικά παιδικά κείμενα και παραμύθια μεταγράφηκαν με τέτοιο τρόπο ώστε να ανατρέπουν κυρίαρχα ιδεολογικά και κοινωνικά στερεότυπα, αλλά και να προβάλλουν νέα μηνύματα στα παιδιά της σύγχρονης κοινωνίας σχετικά με ζητήματα έμφυλης, εθνικής ή άλλου είδους ταυτότητας. Οι συγγραφείς των νεωτερικών αυτών παιδικών έργων διατυπώνουν μια άλλη άποψη της αλήθειας, κατά την οποία το «φαντασιακό» στοιχείο λειτουργεί λυτρωτικά προβάλλοντας αντιλήψεις και μοντέλα ζωής που απελευθερώνουν το δημιουργικό δυναμικό του ανθρώπου.

Σκοπός της ανάγνωσης των ανατρεπτικών παραμυθιών στην τάξη δεν είναι να παροπλιστούν ως παρωχημένα τα κλασικά παραμύθια, αλλά να μυήσει τα παιδιά στη διαδικασία ανατροπής του κειμένου και των ιδεών του μεταγράφοντας τα θεματολογικά και χαρακτηρολογικά στερεότυπα των κλασικών παραμυθιών.

Με τη διδασκαλία του σεναρίου επιδιώξαμε, νήπια και προνήπια:

  • Να κατανοήσουν ότι τα βασικά στοιχεία του παραμυθιού είναι η πλοκή, τα πρόσωπα, οι λειτουργίες και το μαγικό ή φαντασιακό στοιχείο.
  • Να αντιλαμβάνονται ότι μια ιστορία προφορική, γραπτή ή εικονική είναι ένα σύνολο με αλληλουχία γεγονότων.
  • Να κατανοήσουν ότι τα ανατρεπτικά παραμύθια αποκτούν σημασία κατά κανόνα μέσα από τις διακειμενικές σχέσεις που αναπτύσσουν με άλλα κλασικά κείμενα και παραμύθια.
  • Να κατανοήσουν ότι, ενώ τα κλασικά παραμύθια αποτελούσαν (τουλάχιστον στην αρχική τους σύνθεση) προφορικό είδος, τα ανατρεπτικά παραμύθια αποτελούν γραπτό είδος που ανήκει στη σύγχρονη εποχή με σκοπό την υπέρβαση της παραδοσιακής ηθικής σύγκρουσης καλού–κακού, η οποία χαρακτηρίζει τα κλασικά λαϊκά παραμύθια, ανανεώνοντας ταυτόχρονα θεματολογικά το κειμενικό περιβάλλον του αναγνώστη.
  • Να κατανοήσουν ότι τα ανατρεπτικά παραμύθια εκφράζουν συχνά τη χιουμοριστική τάση και το γλωσσικό παιχνίδισμα των συγγραφέων.

Διαβάστε Περισσότερα

Εκτύπωση Ηλεκτρονικό ταχυδρομείο

  • 1
  • 2